Alla inlägg under februari 2008

Av Ingela - 29 februari 2008 09:20

Igår kväll kom jag och min familj hem från London. En väldigt trevlig resa om jag får säga det så.

   Vi var bl.a och såg en musikal. Om ni någon gång åker till London, måste ni gå på någon musikal. Det kostar mycket pengar, men jag lovar att man får minnen för livet. Jag har varit på 3 st i mitt liv. Alla har varit bra och även om man inte kommer ihåg hela pjäsen, kommer man ihåg vissa snuttar som gjorde speciell intryck på en. Det är annorlunda från att se på en biofilm. 


När vi hade kommit till London, åkte vi expresståg från flygplatsen till centrala London. Halvvägs kör vi över något som känns som stenar. Några cm i diameter. Men tydligen var det en människa vi körde över  :(   Tåget stod stilla i 1 1/2 h. De ringde efter polis och dylikt. Någon måste väl plocka undan alla likdelar. Jag vet inte vad som hände eftersom jag satt i ett tåg och vi fick inte mycket information.  

   Mina tankar går till den som blev överkörd. Man måste vara försiktig. Ens liv kan försvinna snabbt. Man ska inte skjuta upp saker och ting, rätt som det är så lever du inte längre. Då vill man inte känna att "åh, det glömde jag göra och det ville jag ju ha gjort. Det ångrade jag att jag gjorde......" Nej..man ska känna att det är okej att gå vidare nu. Jag är nöjd med vad jag har åstadkommit i mitt liv.


Något annat tänktvärt som jag såg var att jag gick förbi en man som satt på gatan, utan skor och jacka och satt och skakade av köld. Jag ville ge honom mina pommes frites som vi hade, men vi hade bråttom, så jag sa inte tanken högt utan lät det bara vara. Jag känner mig så hemsk nu. Vi slängde ändå pommes fritsen sen. Vi åt bara några till, sen kastade vi resten. Det skulle ha varit mycket bättre i den mannens händer. 

    Så låt inte sådana guldtilfällen bara spinga förbi dig, utan våga hjälpa andra. Jag är feg och vågar inte alla gånger, men jag måste skärpa mig. Det behövs så lite att hjälpa någon annan. Om mans er t.ex en rullstolsbunden som behöver hjälp uppför en backe, så gå inte förbi och titta lite medlidsamt, utan fråga om du får hjälpa (vissa vill inte ha hjälp så man måste fråga innan). Man känner sig riktig go i magen efteråt. 


Tänk nu på dessa saker. 

Av Ingela - 25 februari 2008 10:47

Förra veckan var jag på en skola på VFU (verksamhetsförlagd utbildning) ungefär som praktik. Där var det en elev som frågade veckans smarstaste fråga. Den löd: "Varför hade neandertalarna så stora näsor?" Hon går i tredje klass och är 9 år, fyller 10 i år.

Svaret hon fick av läraren var att på den tiden var det så kallt ute. När man andas kall luft, känns det i lungorna. Om man har en stor näsa värmer den upp luften lite innan den åker ned i lungorna.

Samma sak med dom afrikaner som har stora näsor. Det är väldigt varmt i Afrika, så där gör näsan tvärtom, den kyler luften innen den fortsätter till lungorna.


Smart va? Jag hade inte ha kommit på den frågan och jag skulle inte kunna svara på den frågan heller. Detta är bara en teori som läraren har, men den verkar trolig.

Av Ingela - 19 februari 2008 16:05

Varför är det så att när man har det som roligast, måste man antingen sluta eller det tar slut eller det blir tråkigt på något sett? Jag tror att det är för att man ska uppskatta de glada studerna man har. Om man är lycklig hela tiden och livet är som en dans på rosor, så skulle man kanske tröttna på det efter ett tag.

     Tänk efter...om man t.ex har haft en perfekt helg, så är det lite sorgligt när måndagen börjar. Man vill gärna att helgen aldrig ska ta slut. Men om helgen inte tar slut, hur lär man sig att förstå det fantastiska i det som händer om man inte får känna på lite "normal" vardag!? Det var en bra fråga.


Så mitt råd är att ha kul i massor, fast glöm inte bort att allvar är helt okej ibland. Allt kan inte vara glada miner hela tiden. Och NJUT AV LIVET!  

Av Ingela - 15 februari 2008 09:13

Visst är det så att det är bättre att komma lite innan bestämd tid än försent!? När man kommer senare än alla andra, känns det lite pinsamt att man inte kunde passa tiden. Alltså är det bättre att kliva upp tidigare eller åka iväg lite tidigare för att komma i tid. Alla blir gladare av det.


Om man tar exemplet om att gå upp tidigare. En kvart hit och dit märks inte när man sover. Antingen kan man gå och lägga sig lite tidigare eller så sover man bara en kvart mindre. När man vaknar är man kanske trött, men när du har piggnat till så märker inte kroppen att man har sovit en kvart mindre. Så kommer man i tid och får vänta på andra istället. Men du kan glädjas åt att det inte är du alla väntar på. 

     Självklart är det så att man ska sova 8 h per natt vilket jag hoppas du gör! När man gör det, så mår man gott och ser fram emot dagen.


Vad gör man då om man kommer väldigt mycket förtidigt då? Jo, man kan gå runt och roa sig själv lite. Gå en sväng, utforska närområdet (om man inte är där så ofta), titta till sina (o)färdiga läxor så att allting stämmer, titta till sin mejl om det finns en dator i närheten m.m.m (med mycket mera).


Om man gör detta går livet lite lättare ;) 



Av Ingela - 12 februari 2008 13:05

I dag är det en kall dag. Då kan man tycka att den inte är så bra, men jag tycker att alla dagar är bra. Vissa är lite bättre och vissa lite sämre, fast de flesta är ungefär på samma nivå.

  

Är det kallt som det är idag är det bara att sätta på sig extra mycket kläder. Jag är helt övertygad om att man har en gammal "ful" tjocktröja som ligger undanstoppad någonsatns för att man inte vill bära den på sig. Det råkar vara så att de "fula" tröjorna är det som brukar vara varmast. Eller har jag fel? Så då kan man sätta på sig den när man fryser. Om man har den under jackan när man är ute, så ser ingen vad du har för tröja under. Bara du själv vet. Man kan alltid sätta på sig flera lager kläder. 


Om man fryswer om bena då. Ja, då e det bara att sätta på sig långkalsonger. Det är inte bara för barn. Man håller sig varmare och ingen annan vet att du har det. Man ser inte tjock ut i det heller, vilket vissa kanske tror. Nepp...långkallingar är en bra uppfinning. Prova så förstår du vad jag menar.


Tjing

Av Ingela - 11 februari 2008 14:27

Hallå! Jag känner mig lite efter det här med blogg, men någon gång ska väl vara den första gången.


Jag vet inte riktigt än vad som kommer skrivas, det får man se. Jag kan börja med att berätta att jag är nöjd med mitt liv. Jag har allt jag behöver, väldigt rikt välsignad. Det som jag inte kommer idag, kommer väl senare. Man behöver inte ha allt på en gång. Tänk på det!


Ha det gott!



Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards