Alla inlägg under augusti 2008

Av Ingela - 27 augusti 2008 20:03

Igår såg jag ett bra citat som är tänkvärt:

"Man kan inte bestämma hur man har det, men däremot hur man tar det"


Tänk på den lite! Det är absolut sant. Ens attityd är mycket mer värd än något annat. Man bestämmer själv vilket humör man är på. Det går lätt att ändra på sitt humör och beteende också. Inte så svårt. Man tar ett beslut och fökjer det. Disiplin handlar det bara om och det har dagens människor :)



Av Ingela - 16 augusti 2008 20:20

Om man tycker att man har lite snålt om cash finns det flera sätt att få lite mer pengar.

Du kanske tycker att de förslag som kommer inte verkar särskilt bra, men jag garanterar dig att det är bra förslag. Det är bättre än att inte göra något alls.


  • Gå och kolla i biljettautomater. I parkeringsautomater kan det hända att det finns någon krona kvar. Inte i alla, men i vissa. Senast igår gick jag förbi en sådan parkeringsautomat och stack in handen i mynthålet bara för att det är skoj och där låg en quater dollar. Det är inte första gången det händer. Ibland har det hänt att det har ledat en tiokrona eller en femkrona. Men mest brukar jag hitta enkronor.
  • Panta flaskor. När ingen se kan man smyga ned pantflaskor i sin väska/påse/portfölj. Några kronor här och där blir en större summa efter ett tag.
  • Barnpassa. Har du någon i din närhet som behöver barnvakt? Någon som du känner som behöver komma bort från sin vardag för ett tag? Erbjud dig då att ta hand om barnet/n under en stund. Man ska inte kräva betalning, men om de ger en lite pengar så skadar det ju inte. Annars har man ju ändå gjort en god gärning och ska vara lycklig för det.

Bäckar små leder till stora vatten.....


Har DU några andra förslag, säg dom gärna till mig, så bifogar jag dem senare. 


 Ha det GÖTT!

Av Ingela - 15 augusti 2008 09:06

Hej alla! Jag har haft s.k semester och det har även denna blogg också. Hoppas sommaren har varit bra. Om nej; du kan säkert hitta något bland dina minnen från sommaren som har varit bra. Det händer alltid minst en sak varje dag som har goda avsikter. Något som vi kan ta som en självklarhet, fast man måste lära sig att uppskatta det.


En person sa till mig i sommar att han hade läst hela min blogg (vilket jag är väldigt glad över). När jag frågade vad han tyckte sa han något i stil med:

"Den var bra...men du verkar så försiktig. Du verkar inte vilja trampa på andras tår. När du säger det du tycker så säger du "fast det behöver inte vara så..". Tuffa till dig lite. Dina åsikter är inte fel."

   Denna person känner jag väl, men inte så väl att jag kan säga ALLT till honom. Jag uppskattar hans ärlighet och det är klart att jag blev paff och lite oförväntad att jag skulle få det svaret, men det var ett bra svar. Om jag bara hade fått till svar att den var bra; hur skulle jag då kunna förbättra denna blogg. Jag har tagit till mig hans råd och ska inte fega mig. Om ni tycker att jag gör det ändå. Säg till mig så ska jag ändra på det :)


I sommar har jag t.ex varit på Europaresa. Snälla gör det om ni kan någongång. Man kommer nog aldrig glömma det.

Jag åkte med mig själv då såklart och min bror, min madre och min moster. 4 pers och 3 olika viljor. Det är bra kombination  8D

För att ta det lite snabbt så åkte vi genom Danmark och Tyskland. Sedan in i Nederländerna. I Holland stannade vi till ett tag. Åkte sightseeing båt, åt mat osv. Därefter åkte vi igenom Belgien och kom in i Frankrike och vi fortsatte till Paris. I Paris var vi i 1 1/2 dag. Vi såg på de flesta turiststtraktionerna, åkte upp i Eiffeltornet (dock inte högst upp), åkte turistbuss runt Paris, shoppade lite på Champs Elyseé m.m. Därefter tog vi oss till Bern. Sedan åkte vi förbi Lücern och stannade till där i några timmar. Gick runt i staden, hyrde motorbåt och åkte på vattnet (dock var det bara en 6hk motor på), min moster köpte en koko-klocka/Gökursklocka.

   Sedan åkte vi lite senare igenom Lietchtenstein, lilla Liechtestein! Och in i Ötsterrike kom vi. I Salzburg åkte vi en Sound of Music-tour på 4 timmar. Vi fick de många platser där de spelade in Sound of Music. En bra film som alla måste ha sett, annars har ni missat något fantaktiskt.

  Efter Salzburg drog vi oss tillbaka till Tyskland och åkte längst olika Autobahn´s och båt från Puttgarden till Rödbyhavn och båt från Helsingör till Helsingborg. Man skulle kunna ha åkt direkt hem till Stockholm då, men varför göra det lätt? Nej, istället tog vi oss en omväg mot Utby för att hälsa på någon. Vi passade även på att hälsa på en annan familj när vi ändå var vid Göteborg. En underbra resa som är Dyr, men trevlig.

     Jag kanske skulle ha sagt att ni skulle ha haft kartboken framför er, fast om ni har stenkoll på Europa så behövs det inte.


Ta det lungt i sommarvärmen(!?) och så ses vi kanske igen!

Ovido - Quiz & Flashcards