Alla inlägg under maj 2008

Av Ingela - 30 maj 2008 12:45

Vem har inte känt att man har gjort onödiga impulsköp i sitt liv!? Jag har gjort det några gånger, även om jag är snål av mig.

    Det är väldigt bra att vara snål tycker jag. Man lägger sina pengar bara på det som man måste ha. Jag mår lika bra, vare sig jag köpte en glass dagen innan eller struntade i det. Det är inget som påverkar mig psykiskt. Jag mår lika bra för det.


Man får självklart se till att man inte är för snål...men man måste kunna ha en bra balans. Denna månad har jag unnat mig lite extra som jag inte brukar unna mig i vanliga fall, och nu känner jag att det var lite onödigt att köpa allt det. Man behöver mindre än vad man tror.


Något som stör mig är när de frågar folk på stan hur mycket de spenderar varje månad på kläder. Svaren blir vanligast mellan 1000 och 3000 kronor. Hur lyckas man med att handla så mycket? Har de inget annat att göra på fritiden? Hur ser deras garderob ut? Kastar de kläder varje månad så de kan köpa nya? Frågorna är många.   


Rea (realisation) och jag är bra kompisar. Vi tycker om varandra. När jag går i affärer där det är rea vet jag att jag får behärska mig. jag köper bara det som jag absolut verkligen vill ha. Man vill väl inte köpa ett halvdant klädesplagg bara för att det är 40 kr billigare än vanligt!?


Snabbmat är dyrt med stort D! 50 kr för lite hambugare (som inte ens är god) och pommes frites (som är fettiga till tusen) och läsk (som kostar mindre än vanlig läsk eftersom den är utblandad med mer vatten än den man köper i affären). Hur mycket mat får man inte för 50 kr i en matvaruaffär? Även fast de har höjt matpriserna så får man bättre och mer mat än om man köper snabbmat.

     Ett litet råd: Ät inte ute varje dag, ät hemma ibland också.  


Ett råd från snåla jag! 

Av Ingela - 23 maj 2008 12:41

Är det någon som aldrig har varit tacksam över något!? Någon gång bör man ta en tacksamhetspromenad (kallar jag det för). Man går och rabblar upp det man är tacksam för. Om man går en sträcka så hinner man förhoppningsvis komma på en sak för varje 3-4 steg man tar. När man väl satt igång, så flödar ens tankar över. "Åh det är jag glad över att jag har...och det...

    Efter man har gjort detta känns hela den dagen annorlunda. Jag har gjort detta och jag försäkrar er att det ändrar en själv till det bättre.

     Det finns så mycket runt omkkring oss som vi tar för givet, t.ex mobil. Vad gjorde man för 20 år sen då man insåg att man skulle komma försent till skolan? Jo, man kom väl försent och fick förklara för läraren efteråt varför man kom sent. Inte kunde man skicka ett sms eller ringa kompisen och be honom/henne säga till läraren att jag blir 10 min sen.

     Det finns mycket som vi bör vara glada över. Mycket mer än vad vi ska vara ledsna över!


Andra ord för tacksamhet: Erkänsla, Uppskattning, Tillfredsställelse

Av Ingela - 19 maj 2008 12:34

Tjena....det har gått nästan en månad sen sista sist.....tiden går fort...man måste hänga me.


  Det har hänt mycket sen sist, men det är inte sådant som jag pratar om här, utan på denna sida skrivs det om hur man kan förgylla sitt liv snäppet bättre. Om jag ska vara ärlig, så har jag inte mycket att dkiva idag, men jag kan väl komma på något. 


Ä rlighet: Vem gillar inte ärlighet? I en viss mån kan de flesta svara. Men jag tycker man ska vara ärlig hela tiden, okej; inte säga allt man tycker rakt ut, men man ska inte ljuga. Vem är det man förstör för, en själv eller för andra genom lögn? Bägge..

     Ta det nya tv-programmet som heter någonting (tittar inte så mycket på tv) där en person får frågor som man ska svara ärligt på och vinner massor med pengar. Efter programmets slut har man besvikna släktingar och vänner. Du har inte berättat sanningen eller hur det var för dem och nu fick de reda på det genom ett tv-program. Känner man sig omtyckt då!?


Genom att tala sanning först slipper man komma med fydiga undanflykter och sedan glömmer man bort vad man sagt och inte sagt. 

   En klok person sa någon gång i stil med att lögnare måste ha bra minne för att komma ihåg vad man sagt. Sanningen glömmer man inte bort, utan det är den som man kommer ihåg.


Ha det gott! Hopp schallopp 

Ovido - Quiz & Flashcards