Direktlänk till inlägg 12 november 2009

....and whosoever will lose his life for my sake shall find it. Matthew 16:25

Av Ingela - 12 november 2009 13:37

Igår gick jag förbi en kvinna som stod och sålde Situation Stockholm. Jag måste erkänna att jag aldrig köpt en sådan förrut, fråga inte varför :P

Men när jag gick förbi henne kände jag att jag borde köpa en. För en gångs skull hade jag kontanter, brukar mest använda kort, och jag är inte så fattig att jag inte har råd med 40:-. Jag fortsatte att gå, jag gick till den affären jag hade tänkt gå in i, men jag kunde inte släppa tanken på att jag borde köpa, så jag gick ut ur affären och gick tillbaka för att köpa en tidning för att inse att hon hade hunnit lämna platsen (2-3min efter jag gick förbi hene förrra gången). Jag kände en sorg i hjärtat. Om jag hade kommit 1 minut tidigare, skulle hon ha varit kvar då!?


Jag tänkte att jag behövde kompensera detta så jag gick till t-centralen där jag vet att det är någon man som brukar stå. (Som sagt så har jag aldrig köpt en Situation förrut, men visst har jag sett att det finns ett antal människor som säljer dem. och de brukar stå på liknande ställen). Jag önskade för mig själv att det skulle stå någon där så att jag kunde köpa. Själva köpandet handlade inte om att få en tidning som jag kunde läsa på tunnelbanan, utan att rättfärdiga lite av mitt agerande och att visa för de hemlösa att jag uppskattar deras arbete (det är de hemlösas karriär att få sälja en tdning då och då).

Tack och lov så stod det en söt äldre man där jag hoppades någon skulle stå. Jag blev så glad Skrattande Skrattande. Inte för att jag fick visa för mig själv att "åh va jag e bra minsann", utan att visa uppskattning och ge mina pengar på någoting gott.


Så nu har jag en Situation Stockholm i min väska som jag bläddrade i lite idag innan lektionen började, men som jag inte har läst än Flört Men nu har jag en i alla fall.

Detta gjorde min dag och förhoppningsvis kände mannen (som jag inte vet vad han heter) glädje över att någon "äntligen" gav honom ett `hej, jag skulle vilja köpa en tidning´och en slant. De får ju inte hela de 40 kronorna, men en del av det. Kanske kommer inte mannen ihåg mig eller att jag ens kom, men jag fick en erfarenhet och nya synviklar, så jag vann på det.


Med detta vill jag inte visa att jag borde få en staty upprest efter mig, utan att genom att ge till andra och vilja andra väl, får man glädje tillbaka. Man mår gott innuti (på ett bra sätt, och inte på ett skrytsamt sätt).


Visa din omtanke till andra. Ge av dig själv och få så mycket tillbaka! Amen to that!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingela - 3 december 2009 14:05

Hoppsan! Jag visste inte att jag kunde få en sådan känsla. Skratta inte, men jag var på Facebook och kikade runt lite, som är dagens ungdomars tidsfördriv nu för tiden. Då jag läste en kommentar som en tjej hade skrivit till en väldigt trevlig...

Av Ingela - 11 november 2009 13:39

Här sitter jag framför datorn och magen kurrar i ett. Hoppas att de omkring mig inte hör. Eller de hör såkert, men rör ingen min för att jag ska tro att de är döva   Jag har sökt sommarjobb redan nu!!! Eller för flera veckor sen i o f sig, men s...

Av Ingela - 7 oktober 2009 22:05

Jag är en sådan person som är tyst av mig. Jag vågar och orkar inte alltid att säga vad jag tycker. Men jag måste bli bättre på det.   Igår satt jag på tunnelbanan i lugn och ro, sen kommer 5 ungdomskillar in och sätter sig nära mig. Jag kollade ...

Av Ingela - 25 september 2009 10:13

Hej alla ni som e där ute i världen! Jag kom på igår att jag måste börja le eller i alla fall halvle när jag går. När jag går (till tunnelbanan, till affären, vart som helst) ser jag helt förstörd ut tror jag (jag har ingen spegel framför mig). ...

Av Ingela - 3 september 2009 12:46

Det känns som om de flesta människor (speciellt de mer erfarna) att ta vara på ens tid. Att livet går fort, ack så fort.     Jag kan inget mer än att instämma. När jag tänker tillbaka på de senaste åren, så kommer känslan att tiden verkligen går fort...

Ovido - Quiz & Flashcards